Teksten op achterzijde van het boek 

De andere kant van de NAM (Nederlandse Aardolie Maatschappij).

‘De andere kant van de #NAM’: Een nieuw E-boek van Hugo H. Meijer (uitgave jaar 2017).
De overstap naar de #NAM kwam op 40 jarige leeftijd. Ik moest een volledig nieuw vak leren. Gelukkig ging het me goed af, maar het was niet altijd gemakkelijk. De NAM was een prima werkgever. Helaas is mijn oude werkgever nu te vaak negatief in het nieuws.


 
Als auteur van dit boek had ik er behoefte aan een aantal zaken uit mijn werkzame leven op papier te zetten. Eenmaal hieraan begonnen vond ik het zo leuk, dat het tenslotte uitmondde in het schrijven van een beknopte biografie. Het verhaal begint bij mijn geboorte in Amsterdam vlak voor het einde van WO2. Na een #koopvaardijperiode, die begon in jaar 1963 als scheepsmachinist bij een paar grote Nederlandse rederijen, waarin ik ca. 10 jaren op de Oceanen heb rondgedobberd, volgde een periode van ruim dertien jaren op een elektriciteitscentrale. Het begon bij de centrale in Velsen Noord en eindigde op de PEN centrale te Diemen . (later; UNA, NUON). Daarna kwam de overstap naar de NAM op 40 jarige leeftijd. Ik moest een nieuw vak leren, waar de NAM me volledig bij steunde. Gelukkig ging het me goed af, maar het was niet altijd even gemakkelijk. De NAM was een prima werkgever. Helaas is mijn oude werkgever nu te vaak negatief in het nieuws. Naar mijn idee niet terecht. Ook de BV. Nederland heeft schuld aan de verzakkingen en aardbevingen in Groningen. Ik had er behoefte aan mijn ervaringen bij deze werkgever op schrift te stellen, om zowel de positieve- als negatieve kanten te belichten
'De andere kant van de NAM' (E-book; 329 pagina's, ISBN: 978 940 216 6866) is gepubliceerd via het selfpublishingplatform #Brave New Books en voorzien van vele zwart/wit foto's.  Het boek is te koop bij www.bol.com en/of Bravenewbooks.

Alleen als E-boek te koop.

 

Van koopvaardijer tot platformbezoeker.

"De andere kant van de NAM" is nu ook als paperback te koop onder de titel van "Van koopvaardijer tot platformbezoeker", met als ondertitel "#Biografie van een geboren #Amsterdammer".

Als auteur van dit boek had ik er behoefte aan een aantal zaken uit mijn werkzame leven op papier te zetten. Eenmaal hieraan begonnen vond ik het zo leuk, dat het tenslotte uitmondde in het schrijven van een beknopte biografie. Het verhaal begint bij mijn geboorte in Amsterdam vlak voor het einde van WO2.(ISBN 978 940 218 0206)

 

 

Na een koopvaardijperiode, die begon in jaar 1963 als #scheepsmachinist bij een paar grote Nederlandse rederijen, waarin ik ca. 10 jaren op de Oceanen heb rondgedobberd, volgde een periode van ruim dertien jaren op een elektriciteitscentrale. Het begon bij de centrale in Velsen Noord en eindigde op de PEN centrale te Diemen . (later; UNA, NUON). Daarna kwam de overstap naar de NAM op 40 jarige leeftijd. Ik moest een nieuw vak leren, waar de NAM me volledig bij steunde. Gelukkig ging het me goed af, maar het was niet altijd even gemakkelijk. De NAM was een prima werkgever. Helaas is mijn oude werkgever nu te vaak negatief in het nieuws. Naar mijn idee niet terecht. Ook de BV. Nederland heeft schuld aan de verzakkingen en #aardbevingen in Groningen. Ik had er behoefte aan mijn ervaringen bij deze werkgever op schrift te stellen, om zowel de positieve- als negatieve kanten te belichten. Het boek (ISBN: 978 940 218 0206) is gepubliceerd via het selfpublishingplatform Brave New Books en voorzien van vele zwart/wit foto's. Te koop bij www.bol.com en/of Bravenewbooks alleen als paperback.

 

Amsterdam - Buenos Aires in ruw vaarwater.

(eerdere uitgave in jaar 2010 onder de titel : "Het Buenos Aires Complot")

Een terroristisch groepje in #Buenos Aires tracht aan financiële middelen te komen met behulp van smokkelhandel om hiermee hun doelstelling waar te kunnen maken. Het geld hebben ze nodig voor het aankopen van wapens, smeergeld en omkoperij. Het doel van de groep is om strafvermindering of rehabilitatie af te dwingen voor de foute #Argentijnen uit het Videla(dictator) bewind. De ondergrondse BA-groep met de naam HAB (Hijos del Argentinos Buenos) wordt gevormd door de kinderen van die Argentijnen.

 

 


Deze kinderen (thans dertigers) worden hun hele leven achtervolgd door misdaden van hun ouders, als gevolg waarvan zij zelf hun carrières de mist in zien gaan. De drugs worden geproduceerd en gekocht in een plaatsje op het Zuid Hollandse eiland Voorne Putten en via een vrachtschip, het ms. Waterland, van de Zuid Amerika lijn (ZAL) naar #Argentinië gesmokkeld. Op deze smokkelroute vinden een paar gewelddadige zaken plaats. De hoofdpersoon in het boek is de 3e werktuigkundige Nico Meyer, die een verhouding aan boord krijgt met een stewardess. Het verhaal begint in december 1989, toen de #containervaart nog in de kinderschoenen stond.
 (ISBN 978 940 217 9507)

 

Waarom de Cornelis V. moest zinken. 

Op de 22e jan. 1967 vond op de Atlantic ter hoogte van de Canarische Eilanden een explosie plaats op de Cornelis V., een Nederlandse erts-olietanker, die met een lading ijzererts op weg was van Vitoria in #Brazilië naar de Hoogovens in IJmuiden. Het schip sloeg om, maar bleef wekenlang drijven op de lege ladingolietanks. De tanker werd ruim een maand later door de zeesleper Zwarte Zee ten zuiden van #Gran Canaria tot zinken gebracht op verzoek van de verzekeraars. De bergingskosten waren te hoog.

   

    

 

In datzelfde en volgende jaar gebeurden er nog meer vreemde ongelukken met tankers van de ETM. Was het allemaal toeval of niet? Omdat zich op de ongelukkige reis van de #Cornelis V. meer vreemde zaken afspeelden en daarbij zelfs enkele doden vielen, besloot 4e werktuigkundige Henk Voorne, destijds bemanningslid die zelf de schipbreuk aan den lijve had ondervonden, jaren later het reilen en zeilen van de rederij ETM onder de loep te nemen. Hij kreeg daarbij hulp van een paar bekenden. Zij deden gezamenlijk vreemde ontdekkingen en besloten Justitie in te schakelen. 

#Europoort in angst 

Op de landtong van #Rozenburg (Rotterdams havengebied) spelen zich zaken af, die het daglicht niet kunnen verdragen. Mogelijk, dat terrorisme zich hier in dit uitgebreide industrie- en havengebied ook de kop op zal gaan steken.

 

Een bewijs hiervan drijft op de #Nieuwe Waterweg voorbij aan de ogen van een paar sportvissers. De mannen slaan alarm en ze blijken het bij het goede eind te hebben. Door de autoriteiten wordt alles in het werk gesteld om de misdadigers te ontmaskeren.  

Verleid!? In maritieme valkuil 

Ger van Dijk heeft zich als vrijwilliger aangemeld bij het "Jan Blanken Museum Droogdok" in #Hellevoetsluis. Met zijn ervaring als scheepsmachinist denkt hij zich daar nuttig te kunnen maken. Hij komt in contact met de jonge schipper van een oude viskotter, die op dat moment wegens een zeer opmerkelijke schade in het dok ligt.

 

 

 

De twee mannen liggen elkaar en worden grote vrienden. Dan wordt Ger gevraagd om te helpen bij wat klusjes aan de oude dieselmotor op de kotter. Dat loopt echter geheel uit de hand. Door naïviteit en te veel enthousiasme komt hij ver van huis in de grootste problemen. (Paperback: ISBN 9789402129823).

Als E-book : ISBN 9789402136982).

 

 

Nooit meer terug naar Haria. 

Oorspronkelijk uitgegeven in jaar 2008 onder de titel van "Goeree in zwaar weer".

Op eiland Goeree spelen zich duistere zaken af. Zeesportvisser Jelle wordt gechanteerd, omdat ongure types hebben ontdekt dat hij zich bezighoudt met illegale visverkoop. Zij zetten de man er toe aan om via een vrachtvaarder vanuit Brazilië naar IJmuiden bij lichtplatform Goeree drugs over te nemen in zijn visboot. Voor een Spaanse matroos, afkomstig uit Haria (#Lanzarote), loopt dat op een zeereis slecht af. In het begin ziet Jelle het probleem van de drugssmokkel niet, totdat hij ernstig in de problemen komt. Ondertussen ontstaat er grote onrust onder de bevolking van de regio Goeree/Voorne Putten na het vallen van een aantal slachtoffers en het aanspoelen van een lijk op het Slufter strand van de 1e #Maasvlakte. 



 
Gerard H. Nijmeijer heeft in de jaren '60 en '70 als scheepswerktuigkundige vele zeereizen op Zuid Amerika gemaakt op lijndiensten van de #Kon. Holl. Lloyd en de #KNSM. Tussendoor enkele reizen op ertstankers van de NETM, waarvan een met noodlottige afloop.(schipbreuk met de Jacob Verolme, jan. 1967). Na zijn koopvaardijperiode aanvaardde hij een walbaan in de elektriciteitsproductie. Aansluitend volgden functies in de olie- en aardgaswinning, zowel onshore als offshore.

Terug naar "Hoe het begon".